Στο ηλεκτρονικό εμπόριο στρέφονται πλέον, όλο και περισσότεροι Έλληνες καταναλωτές, οι οποίοι σταδιακά γίνονται πιο “ώριμοι” ψηφιακά και μάλιστα, στρέφονται – όλο και περισσότερο – σε ελληνικά online καταστήματα.

Το 2017, περίπου 3,5 εκατομμύρια καταναλωτές εκτιμάται ότι αγόρασαν προϊόντα και υπηρεσίες μέσω Διαδικτύου, συνολικής αξίας 4,5-5 δισ. ευρώ, από 4 δισ. ευρώ το 2016. Το ηλεκτρονικό κανάλι δείχνει να κατακτά όλο και περισσότερο την εμπιστοσύνη των Ελλήνων, ενώ και οι επιχειρήσεις, που διαθέτουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους δια της e-οδού, προοδευτικά αυξάνονται.

Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα ηλεκτρονικού εμπορίου B-C του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ), στην Ελλάδα λειτουργούν περίπου 7.000 επιχειρήσεις με ψηφιακό κανάλι πωλήσεων, απ’ όπου οι Έλληνες καταναλωτές κάνουν το 75% των online αγορών τους.

Όπως διαπιστώνει η έρευνα, παρά το γεγονός ότι η μέση αξία και ο αριθμός των online αγορών δεν μεταβλήθηκε το 2017 σε σχέση με το 2016, η αύξηση, που καταγράφηκε το 2017, προέρχεται από τρεις παράγοντες.

Πρώτος παράγων: προστέθηκαν νέοι αγοραστές, αφού 2 στους 10 άρχισαν τις διαδικτυακές αγορές τους το 2017. Το γεγονός αυτό σαφώς σχετίζεται με την αυξητική τάση, που άρχισε λόγω των capital controls, αλλά και τη μεγάλη, πλέον, γκάμα ελληνικών ηλεκτρονικών καταστημάτων με ολοκληρωμένες υπηρεσίες και σωστή εξυπηρέτηση.

 Δεύτερος παράγων: αυξήθηκαν τα ποσοστά των “ώριμων” online αγοραστών, αφού πλέον το 31% πραγματοποιεί μία στις δύο συνολικές αγορές μέσω Internet (από 29% το 2016 και 25% το 2015).

Τρίτος παράγων:  Οι 7 στους 10 online καταναλωτές πραγματοποιούν πάνω από το 80% των online αγορών τους σε ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα (από 6 στους 10 το 2016 και 5 στους 10 το 2015). Αυτή η τάση αναμένεται να συνεχισθεί και το 2018, αφού το 38% δηλώνει ότι θα αυξήσει την συνολική αξία των online αγορών σε σχέση με το 2017, ενώ μόλις 20% απαντά ότι θα τη μειώσει.

Οι προτιμήσεις των καταναλωτών

Σε ποιοτικό επίπεδο, το μείγμα των online αγορών των Ελλήνων καταναλωτών δεν άλλαξε σημαντικά το 2017. Συνεπώς, δεν υπάρχουν αλλαγές στην κατάταξη των κορυφαίων κατηγοριών online αγορών (σ.σ. τα ποσοστά δείχνουν τα ποσοστά των συμμετεχόντων που έκαναν τουλάχιστον μία online αγορά από τη συγκεκριμένη κατηγορία το 10μηνο 2017).

Η κατάταξη των κορυφαίων κατηγοριών για online αγορές έχει ως εξής:

  1. ταξιδιωτικές υπηρεσίες (83%),
  2. διαμονή σε καταλύματα (72%),
  3. εξαρτήματα και περιφερειακός εξοπλισμός (67%),
  4. εισιτήρια σε εκδηλώσεις (66%),
  5. ένδυση/υπόδηση (61%),
  6. παραγγελία έτοιμου φαγητού (59%),
  7. βιβλία (49%),
  8. ηλεκτρονικές συσκευές (47%),
  9. προϊόντα προσωπικής φροντίδας (45%) και
  10. βιταμίνες/συμπληρώματα διατροφής (41%).

Οι τρεις κατηγορίες, όπου ξοδεύθηκαν τα περισσότερα χρήματα, είναι ταξιδιωτικές υπηρεσίες, καταλύματα και εισιτήρια. Οι κατηγορίες, όπου πραγματοποιήθηκαν οι περισσότερες παραγγελίες, είναι εισιτήρια, έτοιμο φαγητό και ταξιδιωτικές υπηρεσίες, ενώ εκείνες με τη μεγαλύτερη αύξηση online αγορών είναι: έτοιμο φαγητό, εισιτήρια και βιταμίνες/συμπληρώματα διατροφής.

Τρόποι πληρωμής

Η έρευνα διαπιστώνει ότι, για πρώτη φορά, καταγράφεται μια ανατροπή στον τρόπο πληρωμών, αφού στην 1η θέση είναι, πλέον, οι χρεωστικές κάρτες (τις χρησιμοποιούν το 64% των online αγοραστών), στη 2η η αντικαταβολή (57%) και στην 3η θέση οι πιστωτικές κάρτες (42%).

Αυτό σχετίζεται με τα μέτρα προώθησης της χρήσης του πλαστικού χρήματος, αλλά και με τη φυσιολογική εξέλιξη στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών τάσεων, όπου μέχρι και πέρσι η χώρα μας ήταν «ειδική περίπτωση» με τα υψηλά ποσοστά χρήσης της αντικαταβολής.

Στοιχεία της έρευνας

Η ετήσια έρευνα ηλεκτρονικού εμπορίου του ELTRUN διεξήχθη με τη συμμετοχή 1.300 online αγοραστών την περίοδο Οκτωβρίου – Νοεμβρίου 2017 και τα λεπτομερή  αποτελέσματα ανακοινώθηκαν στο 13ο eBusiness Forum, που οργάνωσαν το  Ελληνικό Ινστιτούτο Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΕΙΠ) της Ελληνικής Εταιρίας Διοικήσεως Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ) και το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Επιχειρείν (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου  Αθηνών (ΟΠΑ).

 

Επικοινωνία

Τηλέφωνο

+(30) 210 6525508
+(30) 210 3007845
+(30) 210 3006417

ΑΣΠΑΣΙΑΣ 96, ΧΟΛΑΡΓΟΣ, Τ.Κ. 15561

email

info@onmedia.com.gr

© 2020 – ON MEDIA. All rights reserved.